سخن اهل دل مگو که خطاست...

کاربرد نشانه های رمزی و سلامت روانی در نماز


کاربرد نشانه های رمزی و سلامت روانی در نماز

مهدی یزدی

دین بزرگ‌ترین هدیه خداوند متعال به بشر برای حرکت به سمت سعادت و کمال است. آموزه‌های دین بسیار زیادند؛ اما در ميان آنها، عبادت و ذكر خداوند از جايگاه خاص و تأکیدشده ای  برخوردار است و در پرورش روح و آرامش روانى مؤمنان نقشی اساسى به عهده دارد. به عبارت دیگر، «تا زمانى كه سلامت و بهنجارى اعتقادى حاصل نشود، سلامت روانى هم حاصل نمى‌گردد».۱ از منظر روان‌شناسان، بيشتر بيمارى‌هاى روانى كه از فشارهاى روانى و ناكامى‌هاى زندگى برمى‌خيزد، در ميان افراد غيرمذهبى ديده مى‌شود. كارل يونگ مى‌گويد: در طول سال‌ها درمان بيمارى‌هاى روانى، حتى يك بيمار را نديدم كه مشكل اساسى‌اش نياز به گرايش دينى در زندگى نباشد.۲ به جرئت مى‌توان گفت: همة بيماران روانى به اين دليل بيمار شده‌اند كه از درون‌مايه‌هاى دينى در زندگى بى‌بهره بودند و تنها وقتى به طور كامل درمان شدند كه به دين و ديدگاه‌هاى دينى بازگشتند. افرادی که تعلقات مذهبی بسیاری دارند، به هر میزان كه ايمان محكم‌تری داشته باشند، همان قدر از بيمارى روانى فاصله بیشتری پیدا ‌می‌کنند. ازاين‌رو يكى از نتایج زندگى در عصر حاضر كه به عصر مدرنیته معروف است، افزايش بيمارى‌هاى روانى و عصبى است.

آنچه تاکنون بدان اشارت رفت، نقد و نظری بود که روان‌شناسان براساس تجربه و دانش خود بدان دست یازیده بودند. حال آنکه کلام خداوند متعال در این زمینه سخنان و راهکارهای راهگشایی دارد. خداوند در قرآن کریم‌ می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللّهِ أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛3 آنها كه به خدا ايمان آورده‌اند، دل‌هاشان به ياد خدا آرام مى‌گيرد. آگاه باشيد كه تنها ياد خدا آرام‌بخش دل‌ها است».

از جمله آثار ياد خدا آرامش خاطر است و اين اثر، در اقامه نماز آشكار است؛ زيرا اقامه نماز، مصداق بارز و کامل یاد خدا است؛ چنان‌که قرآن مى‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛4 نماز را به خاطر ياد من به پا داريد».

شخص نمازگزار با ایمان به قدرت لایتناهی پروردگاری که در مقابلش کرنش‌ می‌کند، خود را در مقابل هر عاملی که قصد به خطر انداختن او را داشته باشد، ایمن ‌می‌یابد و ضمن تکرار این باور اعتقادی در نمازهای پنج‌گانه، این ایمنی را به روان خود تلقین ‌می‌کند و سرانجام آرامش عمیقی را در وجودش ملکه ‌می‌سازد. طبق تحقیقات، بیماران مضطربی که در کنار درمان‌های رایج، به خواندن نماز و قرآن و اعمال مذهبی روی آورده‌اند، در درجات عالی‌تر درمان قرار گرفتند. بنابراین آرامش روان و خاطر، در پرتو نماز حاصل می‌شود. نماز اين عالي‌ترين جلوه نياز، ارتباطي گسترده با ابعاد مختلف زندگي انسان دارد. از ميان تمام فرايضي که از لحاظ ديني بر مسلمانان واجب شده است، نماز بيشترين ارتباط را با انسان دارد. هر روز پنج بار اين کتاب نيایش را ورق مي‌زنيم و اين چنين است که نماز کلاس درسي مي‌شود که آموختني‌هايش تمامي ندارد.

از نظر بسیاری از روان‌شناسان يکي از عوامل رشد و باروری شخصيت، استفاده از نشانه‌هاي رمزي است. آدمي هر چه بيشتر ترقي کند و به کمال نزديک‌تر شود، علائم و سیگنال‌های رمزي بیشتری به کار مي‌برد. عکس این مطلب نیز صحیح است؛ یعنی هر چه بيشتر در حال تنزل باشد، نشانه‌هاي رمزي کمتری استفاده مي‌کند. فوايد نشانه‌هاي رمزي بسیار است. برای مثال نشانه‌های رمزی توان آن را دارد که به جاي انگيزه‌هاي غريزي و تمايلاتي که ابراز آنها مقتضي يا مناسب يا مقدور نيست، قرار بگیرد و به التیام و کاهش تنيدگي و ناراحتي در فرد که ناشي از عدم ارضاي آنها است، کمک کند. قرآن با تأکید بر این مطلب، می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ؛5 همانا نماز انسان را از بدي و زشتي باز مي‌دارد».

پژوهشگران مختلفى در سراسر جهان درباره تأثير مذهب، محيط‌هاى مذهبى و آداب و رسوم دينى در سلامت روانى افراد، بهداشت روانى جامعه و بهبودى بيماران روانى و مقاوم كردن افراد در برابر رخدادهاى دردناك و ايجاد آرامش پژوهش كرده‌ و به دستاوردهاى مهمى رسيده‌اند.

كسى كه اهميت ذكر خداوند را بداند، به‌خوبى درمى‌يابد كه روى‌گردانى از ياد خداوند، خسارت بزرگى است. اگر اين حقيقت را درك كنيم كه حيات دل انسان به ذكر خدا است، درمى‌يابيم كسى كه از ياد خداوند روى گرداند، از حيات قلب محروم مى‌ماند. افسردگى دل و آتش حرمان از حيات معنوى دل، هر لحظه او را مى‌آزارد و حسرتى جانكاه بر دلش مى‌نشاند. امام سجاد (عليه ‌السلام) در دعاى ابوحمزه ثمالى مى‌فرمايد: «مَولاى بِذكرِكَ عاش قَلْبى وَ بِمُناجاتِكَ بَرَّدْتُ أَلَمَ الخَوْفَ عَنِّى؛ اى مولاى من، با ياد تو دلم زنده است و با مناجات تو، درد ترس (فراق) را در خود فرو مى‌نشانم».

یکی از دانشمندان شهیر اسلامی در کتاب مکاشفه القلوب، در خصوص همین مطلب چنین گفته است: با ذكر، همة ترس‌ها از ميان برمى‌خيزد و همة ناراحتى‌ها از آدمى سترده مى‌شود. آنگاه كه فرد به ياد خدا مى‌افتد، قلبش با طمأنينه، آباد مى‌شود و از خشنودى الهى سرشار مى‌گردد؛ قلبى كه پيش‌تر از ترس و يأس آكنده بود. لطف و توجه پروردگار، قلب ذاكر را زير سايه خود قرار مى‌دهد و انسان، به اين يقين مى‌رسد كه رهيدن از ناراحتى‌هاى درونى، آسان و هموار است و مى‌توان وسوسه‌هاى شيطانى را در هم كوبيد و گمان‌هاى باطل را از خود دور ساخت. چنين فردى، همواره با خدا است و از هيچ امرى بيم ندارد و به هيچ عارضه‌اى روانى دچار نمى‌گردد. اين حالت، به خاطر ثباتى كه خداوند در دل او ايجاد مى‌كند، به هم مى‌رسد.6

نوشته خود را با کلامی از رسول اکرم (صلى ‌الله ‌عليه ‌و ‌آله) به پایان می‌بریم که در واقع، نتیجه این سطور نیز محسوب می‌شود. آن حضرت در روايتى ‌فرمودند: «ذكر اللّه‌ شفاء القلوب؛۸ ياد خدا شفاى دل‌ها است».

پی‌نوشت

[1]. امرالله ابراهيمى و حميد نصيرى، «بررسى رابطه ميزان افسردگى سال‌مندان مقيم خانه سالمندان با نگرش و عملكردهاى دينى آنها» 1376.

۲. به نقل از: محبوبه البرزى و حسن سامانى، «بررسى رابطه اعتقادات مذهبى با افسردگى، اضطراب و فشار روانى در نوجوانان»، مقالات اولين همايش بين‌المللى نقش دين در بهداشت روان، تهران، معاونت پژوهشى دانشگاه علوم پزشكى و خدمات بهداشتى درمانى ايران، 1380.

3. رعد: 28.

4. طه: 14.

5. عنکبوت: 45.

6. محمد بن محمد غزالى، مكاشفه القلوب، ص145.

7. ری‌شهری، ميزان الحكمه، ج3، ص419.



:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ، تربیتی، ،
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : شنبه 2 خرداد 1394
زمان : 8:48
ریشه رو آب بده جونم!


هر که سودای تو دارد چه غم از هر دو جهانش


نگران تو چه اندیشه بُدی از دگرانش

سعدی

*********

استاد می گفت : برای خوب شدن حالم باید درست و حسابی به نمازهایی که می خونم دقت و توجه کنم

 

فکر کردم "دقت و توجه "به نماز یعنی این که تند تند نخونم، سر وقت بخونم،

 

حواسم به چیزهایی که توی نماز میخونم باشه، ذهنم به ترجمه و معنای

 

حمد و سوره و همه واژه ها متمرکز بشه !

 

استاد گفت: عزیز من ! همه اینهایی که گفتی یعنی این که  آب  ریختی روی

 

شاخ و برگ و تنه درخت نماز. و از ریشه غافل شدی !

 

درخت نماز هم سایه دلنشین داره برای آرمیدن و استراحت، هم اهداء اکسیژن

 

برای تلطیف هوای زندگی و هم میوه سرشار از ویتامین های گوناگون حیات بخش.

 

برای شیرین و آب دار شدن و رسیدن میوه  باید  همه جوره ازآن مراقبت کنی 

 

و این محافظت و مراقبت هم کار یک روز و دوماه نیست.

 

باید کمر همت ببندی بر مراقبتی ویژه و دانمی.

 

باید همه عناصر لازم برای رشد و باروری درخت نماز روبشناسی

 

و درست ترکیب کنی و سستی و خستگی رو از خودت دور کنی

 

تا با همه وجود نتیجه ش رو در زندگیت حس کنی.

 

 عزیز من ! بروبه ریشه های درخت نماز برس.

 

همزمان باید دو کار مهم انجام بدهی

 

-دور کردن آفت ها و حرس کردن به موقع

 

-ترکیب درست عناصر سازنده نماز مطلوب

 

و این دو یعنی انجام کارهای ریشه ای و اساسی برای برخورداری از نمازی که

 

حال زندگی رو حسابی رو براه می کنه.

 

درک و فهم حرفهای استاد برایم خیلی آسون نبود

 

و این دشواری فهم از نگاهم مشخص بود .

 

استاد توضیح دادند:

 

میوه نماز به تنهایی یک داروخانه است و یک طبیب همیشه مهربان همراه.

 

میوه ای برنده حرص و آزکشنده ی دنیاگرایانه

 

آبی بر شراره های  خشم و حسد بر همکیشان

 

رفع الرژی غفلت و بیدارکننده ای قوی از خواب غفلت

 

کنترل کننده غرایز سرکش جنسی

 

ضد فخرفروشی و خود بزرگ بینی و خود پسندی

 

ضد و التهاب زا در برابرتحقیر تهی دستان و زیردستان

 

تقویت کننده نبروی مبارزه با ستم و ستگران

 

تقویت کننده سپاسگزاری و نیکی به همنوعان

 

ضد خیانت به دیگران

 

التهاب آفرین در برابر کوچک شمردن گناهان

 

تقویت همه قوای درونی برای مقابله با چیرگی شیطان

 

عزیز من! اینها نمونه هایی از یک نماز ریشه دارند .

 

برو به ریشه نمازت برس.

 

 

 

 

 خدای من ! اینک می دانم بی یاری و همراهی تو حتی به نماز که قرار حضور توست

 

نیز نخواهم دست یافت.

 

می خواهم اجازه بگیرم و با تو گفتگو کنم

 

شاید که حالم! نه، اصل حالم خوب شود.

 

با اجازه

 

مهربان خدای من!سراسروجودم را حرص و آز فرا گرفته است.

 

نه توان مدیریت بر خشمم هست نه چیرگی بر آتش بر افروخته

 

و زندگی سوز حسد و رشک.

 

شکیبایی ام در معرض غارت و تاراج

 

و خلق و خویم نامتعادل و ناسازگار با فرمان های تو

 

شهوات مرا اسیر خویش ساخته و با سماجت و گستاخی تمام عزم بر نابودی ام

 

عصیبت های کور و کر فامیلی و ملی و قشری و گروهی اندیشه ام را ناتوان

 

هوی و هوس ها مرا به هر سوی می کشانند

 

با هر راهبر هدایتی مخالفت می ورزم

 

و خواب غفلت بر چشمان قلب و اندیشه ام سنگینی می کنند

 

بر اسب سرکش باطل و سوار و از مرکب رام و به مقصد برنده حق فرود آمده ام

 

پافشاری بر پاره کردن طناب محکم اطاعتت مرا بر گناهان گستاخ و جری ساخته است

 

نافرمانی تورا کوچک انگاشته و سرخوش نا کجا آباد خویشم

 

فرمان های تورا سنگین و بازار فخر و مباهات بر تظاهر به دینداری ام داغ داغ

 

تحقیروتمسخر و سرزنش بندگانت عادتی شیرین

 

و....

 

خدایا به تو پناه می برم

 

به تو پناه می برم از همه آنچه ریشه های حال خوبم را خاکستر می کند

 

خدای مهربانم به تو پناه می برم

 

از انجام کارهای پر مشقت و سختی که تو ازمن نخواسته ای و ما با نام مقدس دین

 

آن را بر خود تحمیل می کنم.

 

ازتدبیر و اداره بد امور همه آنان که سرپرستی و سامان کارشان با من است

 

از این که نسبت به آنان که برمن نیکی روا داشته به جای چشم و زبان و رفتار

 

قدرشناسی، تلخی و وظیفه را در ذهنم بپرورانم.

 

خدایی به تو پناه می برم از نمازی که ریشه های آن بسوزد و سروگونه نباشد

 

 و دستم از بلندی شاخسار آن کوتاه باشد.

 

آمین

 

********

 

پ.ن:

 

این یادداشت با موضوع راههای تکمیل نماز ارائه می شود

 

* برداشتی از آیات سوره مومنون و معارج

 

و دعای هشتم صحیفه امام سجاد علیه السلام

 



:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ، ،
:: برچسب‌ها: ریشه های نماز, نماز شناسی,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : دو شنبه 7 ارديبهشت 1394
زمان : 12:47
بهتره دیگه بخوابی عزیزم!


همیشه با خودش در کلنجار بود چکار کنه نماز صبحش رو بخونه و چند روز در میون قضا نشه ! نمی دونم شما هم مثل رفیق ما درگیر این معضل شده اید؟ برای خود من که پیش اومده.برای حل این موضوع شما چکارکردید؟چه طوری موفق شدید هر روز قبل از آن که خورشید به شما چشمک بزنه شما به ایشان لبخند بزنید و شرمنده اش کنید بلند شدید و نمازشون رو خندید! ؟ امروز رفیق عزیزم را دیدم که حسابی حالش گرفته بود و مدام به خودش غر می زد و از دست خودش شاکی! خدایا! چه خاکی به سرم کنم بعد از مدت ها دوباره خواب موندم و نمازم قضا شد.بدبختی ام اینه که صدای اذان رو هم شنیدم و دوباره خوابیدم.!! فهمیدم باز دو باره برنامه بی برنامه!! بله دیگه نتیجه بی برنامه عمل کردن و زیاد بیدار ماندن همین میشه. برای بیدار شدن به موقع و حاضر شدن سر قرار عاشقی معجزه ای رخ نمی دهد .برای عشق ورزی و عاشقی باید اسباب عاشقی را فراهم کنیم. و گرنه ممکن است مدعی عاشق پیشه گی باشیم نه عشق ورزی عاشق.! در مسیر عاشقی دزد های زیادی کمین کردند و با کوچکترین غفلتی ممکنه به سادگی اسباب دلربایی را بربایند. با یک فیلم و یا سریال در آخرین ساعت های شب با یک غذا ی چرب و چیلی قبل از خوابیدن با مطالعه بی موقع یه کتاب و روزنامه با یک میهمانی دیرهنگام با چک کردن ای میل های شخصی و غرق دنیا ی تورهای مجازی شدن و به همین راحتی نماز صبح دزدیده می شود.!! ان الانسان علی نفسه بصیره ولو القی معاذیره خودش رو دلداری می داد ، شاید هم اتفاقی بوده .! ولی خیلی زود گزینه اتفاق را از میز ذهنش پاک کرد. نه نه هیچ رویدادی بی علت اتفاق نمی افته. و این چنین با این نگاه زیبا مثل همیشه جناب وسواس خناس رو از خودش مایوس کرد. .............................. هرچی که بود بعضی نشانه های زیبا در این اتفاق ناگوار وجود داشت! این که رفیق عزیزم برای از دست دادن نماز صبح حسابی از خودش شاکی بود و آرام و قرار نداشت. این که از خداوند درخواست کمک می کرد تا دیگه این قصه ی تلخ تکرار نشه. این که دنبال دلیل و علت این اتفاق بد بود! باور کنیم بی تفاوتی درد مزمن و خطرناکی. این نشونه ها بود که هم به حالش غبطه می خورم و هم نوع نگاهش را تحسین می کنم. چون نیایش صبحگاهی و نماز پگاه بزنگاه تلاقی دو گروه از فرشتگان خداوند است و موقع ملاقات نماز گزار با این دو گروه .

:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ، ،
:: برچسب‌ها: فهم نماز،مدیریت اقامه نماز،نماز صبح,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : پنج شنبه 20 فروردين 1394
زمان : 13:58
عیدانه


رسیدگی و کمک به فامیل، قلب و مغز این دید و بازدیدهای نوروزی است.

به راستی اگر در این دید وبازدیدها به مشکلات یکدیگر نرسیم

از بسیاری از برکات محروم خواهیم شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تبریک عملی

به همه  هموطنان با احترام و جمله مبارکه "سلام علیکم "، سلام می کنم و برایتان آرزوی سلامتی و توفیق دارم.

به فکرم رسید در آغاز سال 94 از یک معلم قدیمی کلمه تبریک را معنا کنم:

تبریک از برکت است و هر چیزی هم ظاهری دارد و هم باطنی که باید به هردو توجه داشت یعنی هم به پوست هم به مغز، آری اگر هریک از پوست یا مغز تخمه را بکاریم سبز نخواهد شد و باید به هردو توجه شود تا نتیجه دهد.

در ایام عید که ظاهر خوبی دارد یعنی فرصتی برای دید و بازدید و سفر و شادی است و شهر و روستاها و خانه ها برای پذیرایی آماده است و هوای معتدل همراه با سبزی زمین و شکوفه های درختان و امثال آن به چشم می خورد سزاوار است که این ظاهر زیبا با باطنی همراه باشد و تبریک ظاهری همراه با برکت عملی باشد.

این دید و بازدیدها قالب و تبریک ظاهری است، ولی قلب آن چیست؟

مغز این تبریک  اموری است از جمله این که:
1-در این دید و بازدیدها ثروتمندان فامیل ، مخفیانه از فقرای فامیل دستگیری کنند.
2-اگر میان فامیل افرادی با هم کدورتی دارند آنان را آشتی دهند.
3-اگر نوجوانان فامیل در بعضی از درس های خود ضعیف هستند به آنان کمکی شود.
4-اگر شخصی گرفتار بدهی یا زندان است آن را نجات دهیم.
5-اگر در جلسات گناه می شود با برخورد خوب ، مانع شویم.
6-اگر برای بعضی از افراد فامیل سؤال و شبهه ای مطرح شده ما واسطه شوبم و جوابش را از یک دانشمندی دریافت و شبهه آن را برطرف کنیم.
7-اگر در فامیل و همسایگان خانواده شهداء و جانبازان  وجود دارند ، دیدار با آنان را بر دیگران مقدم بداریم.
8- در سفر از کسانی که در جاده ها خدمت می کنند (پلیس، هلال احمر، راهداری) حداقل با زبان  ، تشکر کنیم.
9-برای همسریابی افراد مجرد فامیل واسطه گری و شفاعت کنیم.

اسلام عزیز ما در کنار سفارشات عمومی چند سفارش ویژه برای بستگان دارد که من به عنوان معلم قرآن دو سه جمله از آن سفارشات قرآنی را به شما هدیه می کنم و دوست دارم خدمتی به شما کرده باشم.

قرآن ، یک جا به پیامبر می فرماید بستگان نزدیک خود را از خطرها هشدار بده ( و انذر عشیرتک الأقربین) و در جای دیگر می فرماید خودتان و بستگانتان را از آتش دوزخ حفظ کنید ( قو أنفسکم و اهلیکم ناراً ) که در حدیثی در تفسیر آیه می خوانیم . مراد از این حفظ آن است که آنان را به نماز و زکات و تقوا سفارش کنیم .

و در جایی دیگر می فرماید که لقمان حکیم فرزندش را به نماز و امر به معروف و نهی از منکر و تواضع نسبت به مردم و توجه به معاد سفارش کرد.جالب آن است که قرآن درباره پیامبر می فرماید او در کنار نبوت و رسالت به خانواده خود رسیدگی ویژه داشت.

خوانند عزیز! این رسیدگی و کمک به فامیل، قلب و مغز این دید و بازدیدها است. راستی اگر در این دید وبازدیدها به مشکلات یکدیگر نرسیم از بسیاری از برکات محروم خواهیم شد.

تبریک یعنی دید و بازدید خود را با این امور رشد وبرکت دهیم. اینکه خداوند به پیغمر می فرماید ما به تو کوثر دادیم و مراد کوثر فاطمه زهراست و معنای کوثر خیر فراوان است و ناگفته پیداست عطای خداوند بزرگ به بهترین فرد هستی کوثر و خیر فراوان است. ما نیز می توانیم بانیت خالص و همت بلند و خدمت بی منت و دستگیری از دیگران تا حدی از خود کوثر بسازیم، یعنی خود و کارهای خود را  تا آنجا که می شود به خیر زیاد و کوثر تبدیل کنیم.

کوتاه سخن آنکه عید امسال که با شهادت حضرت زهرا مقرون است و به عبارت دیگر تبریک عید با کوثر قرآن مقرون است و معنای تبریک و کوثر نیز به هم نزدیک است بیاییم در میلیون ها دید و بازدیدی که در فامیل صورت می گیرد مشکلی را ( جزئی یا کلی) حل کنیم تا تبریک ظاهری ما پر مغز شود و الیته این نیاز به استمداد از خدواند و توفیق الهی دارد.

ساده ترین راه برای تبریک و برکت و کوثر آن است که دیگران را در خوبی ها شریک کنیم و همت خود را از مسائل فردی و جزئی به مسائل عمومی سوق دهیم همانگونه که نماز ما را اینگونه تربیت می کند که بگوییم:

1- پروردگارا همه ما را (نه فقط من را ) هدایت کن ( إهدنا)
2- و در سلام بگوییم السلام علینا نه سلام به یک شخص
3- و می گوییم در نماز خداوند شنونده ستایش همه موجودات است (سمع الله لمن حمده) نه فقط شنونده ستایش من و نفرمود سمع الله لحمدی
4- در سراسر قرآن و روایات و برنامه های پیامبر و اهل بیت معصومش صدها نمونه به چشم می خورد که رشد و برکت و سعادت و خوشی را فقط برای خود نمی خواستند بلکه برای همه میخواستند و این است معنای تبریک و کوثر.

در پایان ضمن دعا برای شما عزیزان ، سال خوبی را برایتان آرزومندم . نوروز ایام سفر است؛از نماز در سفر غافل نشوید؛چرا که نماز،سفر شمارا پر خیر و برکت می کند.

    محسن قرائتی



:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: عیدانه, نماز, کمک رسانی, صله رحم,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : دو شنبه 25 اسفند 1393
زمان : 9:23
درخانه کس است یک حرف بس است!


من عاشق محمدم

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... 
 
امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند...
 
امالى طوسى، ص 647، ح 1340
 
 
*****
 
ستاد اقامه نماز كشور با همكاری جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی ،دفتر نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری و استانداری استان و ادارات و نهادهای فرهنگی برگزار می كند

چهارمین مسابقه وبلاگ نویسی نماز با عنوان " قرار دیدار "

مسابقه در دو بخش عمومی و دانشجویی برگزار می شود

شركت كنندگان می توانند در سامانه ثبت نام به آدرس chb-namaz.ir ثبت نام نمایند

 



:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ، ،
:: برچسب‌ها: نماز, وبلاگ نماز, محمد پیامبر مهربانی, مسابقه,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : چهار شنبه 8 بهمن 1393
زمان : 8:42
سرباز برپا!


سرباز برپا!

برای خودم و به یاد تو که به معنای واقعی پدر بودی.

-------------

همانطور که قطرات اشک  آرام آرام بر گونه هایش می لغزید ،

به دقت به حرفهای اهل مجلس گوش می داد.

هرکسی چیزی در باره حاج آقا که حالا دیگه در بینشون نبود می گفت

و خاطره ای تعریف می کرد.

سعید هم که حالا بغضش ترکیده بود دیگه نتوانست طاقت بیاره بی مقدمه گفت:

خدا رحمتش کنه! به گردن من یکی که حق بزرگی داره!

کنجکاو بودم ببینم حاج آقا چه حقی بر این جوان دارند.

چون تقریبا تا به حال توی خونه ی حاجی ندیده بودمش.

گفت: دوره سربازی گاهی وقتا شب های جمعه برای دیدن عمه می آمدم  

و حاجی هم حسابی ما رو احترام می کرد.

 جوان بودم وخوابم خیلی سنگین ، برای خوندن نماز صبح

حسابی عمه رو کلافه می کردم  تا جایی که بی خیالم می شد.

صبح یکی از همین روزایی که عمه بی خیالم شده  بود حاجی  امده بود بالای سرم.!

سرباز برپا!(با لحن و آهنگ نظامی)

ابهت عجیبی داشت سید.خیلی با جذبه بود.کاریزمای خاصی داشت

یهو به حالت خبردار بلند شدم.

یک لحظه داخل خوابگاه هستم وفرمانده گروهان فرمان بیدار باش میده

هنوز گیج و منگ خواب بودم. چشمهایم رو بازکردم .

دیدم حاج آقا کنارم ایستاده و از پادگان و فرمانده خبری نیست.

آرام و با ابهت گفت: ببین سعید جان شما با فرمان یک آدم مثل خودت از جا پریدی.

آیا فرمان خداوند عالم به اندازه فرمان یک انسان کوچک اهمیت و ارزش نداره؟!!

آن موقع بود که به فکر فرو رفتم و عجیب به نماز علاقه مند شدم .

و همیشه نصیحت های آقا سید مسیر درستی در زندگی پیش روی من قرار داده.

خدا رحمتش کنه. نازنینی بود.

 

 



:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ، ،
:: برچسب‌ها: نمازصبح, نماز, نصیحت پدر,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : سه شنبه 23 دی 1393
زمان : 13:44
سبک شمردن نماز یعنی چه؟


 

سبک شمردن نماز یعنی چه؟

در سخنان پیشوایان معصوم بارها و بارها با جملات و بیانات گوناگون نمازگزاران را از سبک شمردن نماز بر حذر داشته اند. تا جایی که سبک شمردگان نماز را از خود ندانسته اند. ویا در رویارویی با یاران خویش آنان را از سستی و سهل انگاری در انجام فریضه نماز نهی کرده اند. و آن را موجب فقر ونابسامانی زندگی مادی دانسته اند.و در تعبیری شدید سبک شمردن نماز را از موجبات قهر و قطع رابطه با اولیاء الهی و اهل بیت پیامیر صلی الله علیه و آله به شمار آورده اند.

پیش از آن که موارد سبک شمردن نماز را با استفاده از آموزه های اسلام به عزیزان نمازگزار که به حفظ جایگاه خویش در حضور حضرت حق علاقه مند هستند نمونه ای از روایات اسلامی را تقدیم می کنم.

قالَ محمد بن علی الباقر (علیه السلام): لا تَتَهاوَنْ بَصَلاتِکَ، فَإنَّ النَّبیَّ (صلى الله علیه وآله وسلم) قالَ عِنْدَ مَوْتِهِ: لَیْسَ مِنّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لَیْسَ مِنّى، مَنْ شَرِبَ مُسْکِراً، لا یَرِدُ عَلَىّ الْحَوْضَ، لا وَ اللهِ."وسائل الشّیعة: ج 4، ص 23، ح 4413."

نسبت به نماز بى اعتنا مباش و آن را سبک و ناچیز مشمار، همانا که پیامبر خدا هنگام وفات خود فرمود: هرکس نماز را سبک شمارد و یا مسکرات بنوشد از ـ امّت ـ من نیست و بر حوض کوثر وارد نخواهد شد.

*****

قال جعفربن محمد الصادق(علیه السلام): لاینال شفاعتنا من استخف الصلاه." حمد بن محمد بن خالد البرقی، المحاسن، ج 1، ص 80،"

شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی رسد

*****

قال رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله ... و کل عمل یعمله لا یؤجر علیه و لا یرتفع دعاؤه إلى السماء." بحار الانوار، 80/21."

هر کس به نمازش بی توجه باشد و در برابر اعمالش پاداش درخور نمی یابد، دعایش به آسمان راه نمی‏یابدو مشمول دعای خیر صالحین نخواهد بود.

*****

امام صادق(ع)فرمود: نماز گزاری که نمازش را سبک بشمارد وقتی از قبرش خارج شود خداوند ملکی را بر وی موّکل می‏گرداند که او را بر عرصه ی قیامت وارونه بر زمین می‏کشد و مردم به او نگاه می‏کنند و با شدت و سخت‏گیری مورد محاسبه قرار می‏گیرد." بحارالانوار، 80/22."

*****

امام صادق(علیه السلام) می‏فرمایند:إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاهِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی (شیخ کلینی، کافی، ج3، ص269، دارالحدیث، چاپ اول، قم،1429ق.)

وقتی بنده‏ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می‏برد و آن را کوتاه می‏کند خدا به ملائکه می‏فرماید: آیا نمی‏بینید بندهی من چگونه نماز خود را کوتاه می‏کند گویا می‏پندارد که بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (که اینگونه عجله می‏کند.) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است.

*****

امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان معیاری برای شناسایی افرادی که با آن حضرت پیوند مکتبی دارند چنین می‏فرمایند: اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مواقیت الصلوه کیف محافظتهم علیها.

( محمد بن الحسن الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج4، ص 114، دار التراث العربی، بیروت، 1391 ق.)

شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نمازها شناسایی کنید.

و اما معنای سبک شمردن نماز

فردی را درنظر بگیرید که غذای سالم، بسیار لذیذ و سرشار از مواد غنی پروتئینی را در مقوا و کارتنی بریزد و جلوی مهمان عزیزش قرار دهد. این رفتار در دیدگاه خردمندان چگونه است ؟! فرض کنید نمازگزاری که حمد و سوره را صحیح و زیبا بخواند اما لباسش کثیف و آلوده باشد. دهانش بوی سیر و پیاز بدهد و با این وضعیت با خدا به گفتگو و مناجات بپردازد! این کار تهاون است. به عبارت ساده تر نوعی توهین به شمار می آید.

نمونه هایی از سبک شمردن نماز

1-اینکه نمازگزار اهمیت و جایگاه نماز را نداند و برای دانستن آن وقت نگذارد و هزینه نکند.

2-بی توجهی به انجام فریضه نورانی نماز در اول وقت

3-این که نماز را تند بخوانیم و برای تمام کردن آن شتاب کنیم

مردی در حضور امیر المؤمنین(ع)نماز خود را با شتاب به جا می‏آورد. حضرت نگاهی به او کرده و فرمود: چند وقت است اینگونه نماز می‏خوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل کلاغی است (که منقار بر زمین می‏کوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست. منقار به زمین کوبیدن است) اگر اینگونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اکرم، مرده‏ای. سپس حضرت در مورد کم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد. "بحارالانوار، 84/242."

سریع خواندن نماز و تبدیل این عبادت به عادتی که همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمأنینه انجام گیرد از نشانه‏های دیگر بی توجهی به نماز است.
استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می گوید:
"به اعتقاد روانشناسان:یک کار همین قدر که برای انسان عادت شد، دو خاصیّت متضاد در آن به وجود می‏آید. هر چه که بر عادت بودنش افزوده شود و تمرین انسان زیادتر گردد، کار، سهلتر و ساده‏تر انجام می‏شود). یک ماشین نویس که به ماشین نویسی عادت می‏کند، هر چه بیشتر عادت می‏کند، از توجهش کاسته می‏شود. یعنی از اینکه این عمل او یک عمل ارادی و از روی توجّه باشد کاسته می‏شود و به یک عمل غیر ارادی نزدیکتر می‏گردد. خاصیّت عادت این است. اینکه در اسلام به مسألهی نیّت تا این اندازه توجّه شده، برای جلوگیری از این است که عبادت‏ها آن چنان عادت نشود که به واسطه ی عادت، به یک کار طبیعی و غیر ارادی و غیر فکری و غیر هدفی و کار بدون توّجه که هدف درک نشود و فقط به پیکر عمل توجه گردد تبدیل شود.
این‏ها چیزهایی است که ما تنها در نماز اسلامی به دست می‏آوریم و متوّجه می‏شویم که بسیاری از برنامه‏های تربیتی به وسیله این عبادت و در پیکر این عبادت پیاده می‏شود، گذشته از اینکه خود این عمل، پرورش عشق و محبّت خدا و معنویّت در انسان است، که این روح عبادت است."( شهید مرتضی مطهری(ره)، تعلیم و تربیت در اسلام، ص197، قم انتشارات صدرا.)

4-با هر لباسی به نماز ایستادن و نماز خواندن

5-به خاطر امور بی اهمیت از نماز کم گذاشتن و آن را به تاخیر انداختن

پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع)می‏فرمایند:
«فی تأخیرِها مِن غَیرِ عِلّهٍ غَضَبُ اللّه عزوجل»(بحار الانوار، ج2، ص154.)

      تأخیر نماز از اول وقت بدون دلیل، موجب غضب خداوند متعال می‏گردد.

برخی از مردان خدا توصیه می کردند به کار بگوییم نماز دارم نه به نماز بگوییم کار دارم!

6- قضا شدن مستمر نماز صبح و اهمیت ندادن به نماز صبح

7- کوتاهی کردن در خواندن نمازهای قضا شده

8- بی توجهی به یاد گرفتن احکام و آداب نماز که در بسیاری از موارد موجب اشتباه خواندن آن می شود.

9- بی توجهی به فضا سازی برای ورود به نماز از قبیل بی مقدمه و بی توجه به اذان و اقامه و...شروع به نماز خواندن که یکی از عوامل مهم حواس پرتی در نماز هم می باشد.

در روایتی از پیامبر عزیز اسلام می خوانیم : ""کسی که وضوی نماز را تا وقت اذان به تأخیر اندازد او به نماز بی اعتنایی کرده است."" آری کسی که به کاری اهمیت می‏دهد، قبل از رسیدن وقت آن، مقدمات آن را فراهم می‏کند. کدام ملاقات و میهمانی است که وقت آن فرا رسیده باشد و ما هنوز در فکر پوشیدن لباس و یا آماده کردن شرایط آن باشیم؟!

بی توجه به آداب نماز به هنگامی که تنها و در خلوت نماز می خوانیم.(گویا برخی نمازخوانی را وسیله خودنمایی و اشتهار به دین داری می دانند. پناه بر خدا از نفس شیطانی و خود شیطان)

پیامبر اکرم (ص) در روایتی چنین می‏فرماید: «من احسن صَلَوتَهُ حین یَراهُ النّاسُ و أَساءَها حینَ یَخلُوا فتلک استهانهٌ»(محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج3، 26، مؤسسه آل البیت علیهم السلام قم، 1408 ه.ق.) یعنی: «آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است».

10-با وجود نزدیک بودن مسجد و نماز جماعت ، نماز را درخانه و تنها بخوانیم.

11- شما هم با توجه به روایات می توانید بر این فهرست بیفزایید .

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: سبک شمردن نماز،نماز مطلوب،نماز,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : دو شنبه 28 مهر 1393
زمان : 22:4
آدم دوچهره !




:: موضوعات مرتبط: اعتقادی- مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: منافق, دوچهره گی, شخصیت متزلزل,
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393
زمان : 10:14
چند می ارزی!


0270792b6513325675496a75bc4017f8-425
 
امام صادق (ع)می فرمایند:
 
مردى خدمت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم آمد و عرض كرد :
 
 اى رسول خدا ! گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندك گشته است .
 
 رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلّم فرمود :
 
 زیاد سجده كن ؛ زیرا ، همچنان كه باد برگ درختان را فرو مىریزاند ، سجده گناهان را مى ریزاند .
 
أمالی الصدوق : 404 / 11 منتخب میزان الحكمة : 224
 
 
 


:: موضوعات مرتبط: ، ،
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : شنبه 18 مرداد 1393
زمان : 13:57
خطا از من است!
نویسنده : سید محمد عبداللهی
تاریخ : چهار شنبه 15 مرداد 1393
زمان : 11:51


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.